Posted by: Lauma | 2014-10-04

10 grāmatas, kuras visvairāk ietekmējušas tavu dzīvi

Par grāmatām, kas mani ietekmējušas, domāju jau kopš Spīgana aizsāka šo akciju, taču tagad Kibrika mani vēl arī uzaicināja. Iespējams, lielākā grūtība šajā jautājumā ir aspekts, ka 10 mīļākās grāmatas un 10 dzīvi ietekmējošās grāmatas nav garantēti sinonīmi, it īpaši ņemot vērā, ka mīļākās grāmatas, manuprāt, mainās biežāk kā ietekmējošās. Manā gadījumā tas galīgi nav viens un tas pats. 10 mīļāko grāmatu sarakstu veidot es nepiekristu – tas ir tik pat izdarāmi/jēdzīgi kā 10 vajadzīgākās ķermeņa daļas/orgāni.

Jāatzīst, ka sarakstu ir vieglāk sakārtot tematiski vai lasīšanas secībā, nekā svarīguma, jo svarīgumi mēdz būt dažādi. Tāpēc ir pa daļai lasīšanas secībā, pa daļai tematiski:

1. un 2.: Sprīdīša bibliotekas 11.sējums, kurā ir Laimena Frenka Bauma Oza zemes sērija (4 pirmās grāmatas) un Monteiru Lobatu Dzeltenā Dzeņa ordenis.
Stāsts: Es, maza būdama, nemīlēju rakstīto vārdu. Lai gan es pazinu burtus, tomēr lasīt pašai man šķita pieaugušo izdomāta spīdzināšana vismaz līdz kādai otrajai klasei. Nu kurš prātīgs cilvēks lasītu pats, ja ir vismaz divi pieaugušie, kas var pārmaiņus lasīt priekšā?! Arī Oza zemi un Dzeltenā Dzeņa ordeni man lasīja priekšā, bet šīs grāmatas beidzot bija tik interesantas, ka es nevarēju sagaidīt, kad priekšā lasīšana notiks nākamreiz un, kamēr neviens neskatās (jo jāuztur taču “es ienīstu lasīšanu” tēls!), pa gabaliņiem lasīju uz priekšu. Dzeltenā Dzeņa ordeni es esmu pēc tam pārlasījusi noteikti vairāk kā 100 reizes, jo tā ir absolūti lieliska grāmata. Arī Oza zemes sērija ir daudz pārlasīta, lai gan varētu būt, ka absolūtajos skaitļos – dažas reizes mazāk kā Ordenis.

3.: Imanta Ziedoņa Krāsainās pasakas, konkrētāk Dzintarainā pasaka un Zaļā pasaka.
Stāsts: Dzintarainā pasaka ir viens no visskaistākajiem rakstījumiem par mīlestību, kādu vien spēju iedomāties.  Zaļo pasaku es atceros katru pavasari, kad tik tikko sāk plaukt lapas.

4. un 5.: Astrīdes Lindgrēnes Brāļi Lauvassirdis un Aleksandra Vokova Smaragda zemes sērija (4 grāmatas).
Stāsts… ir grūti izstāstāms. Šīs ir grāmatas, kuras es lasīju un mīlēju vēl nesasniedzot 5.klasi, un šīs noteikti ir grāmatas, kuru dēļ mamma man nakts vidū (divos? trijos?) ir nākusi aizrādīt, ka, ja es tūlīt neiešu gulēt, tad man šausmīgi nāks miegs. Toreiz es skolu pieņēmu, kāda nu tā bija, un par vilšanos neuzskatīju, bet tagad distancētāk skatoties, jāatzīst, ka grāmatās es tajā laikā dzīvoju vairāk nekā jebkur citur. Un šīs bija ideālas grāmatas, ar kurām aizrauties, mīlēt tās, dzīvot tajās. Tās bija pasaules, kas nekad negarlaikoja un tēli, kas uzvarēja vistrakākos piedzīvojumus.

6. un 7.: Vilhelma Haufa Pasakas un Fridriha Reinholda Kreicvalda apkopotās Skaistākās igauņu pasakas.
Stāsts: Laikā līdz apmēram 8. klasei es biju izlasījusi praktiski visas sev pieejamās pasaku grāmatas (izņemot dažas persiešu sadzīves pasakas). Daļēji tas bija sasitīts ar jau iepriekš aprakstīto dzīvošanu grāmatās, bet to noteikti pastiprināja vecmammas īgņošanās, ka tik lielai meitenei taču nepieklājoties tikai pasakas vien lasīt.

8.: Stefānijas Meijeres Krēslas sērija.
Stāsts: Tikai nesmejieties, labi? Nu, labi, smejieties. Tā vienkārši ir pirmā grāmata, ko es izlasīju angliski pati pēc savas izvēles, neviena pedagoga nespiesta. Šajā gadījumā diezgan vājā un redundantā valoda, par ko šīs grāmatas plaši kritizē, bija nevis trūkums, bet atvieglojošais aspekts, kas veicināja to, ka es tiku līdz galam un nostiprinājos pārliecībā, ka pat es varu kaut ko izlasīt angliski. Un neiet tā laikā bojā. Pēc tam es sāku šad un tad lasīt angliski arī daiļliteratūru.

9. un 10.: Oskara Vailda The Importance of Being Earnest un A Woman of No Importance.
Stāsts: Pirms tam es angļu valodu uzskatīju par informācijas nodošanas valodu, kura nespēj būt skaista un baudāma man saprotamās skaistuma un baudāmības izpausmēs. Šīs divas lugas man atklāja to, cik burvīga un plūstoša, un nepārprotami baudāma var būt arī angļu valoda.

Sakarā ar to, ka sākotnēji numurējot biju kļūdījusies un izlaidusi Ziedoņa Krāsainās pasakas, man, tiekot līdz šai vietai, šķita, ka man ir nepieciešama vēl viena grāmata līdz 10. Tāpēc, pirms es pamanīju numurēšanas kļūdu, biju uzraksījusi tā:
Nezinkāpēc izvēlēties pēdējo kandidatūru ir grūti. Grūti atrast no salīdzinoši daudzajām grāmatām, kas vēl manā dzīvē varētu būt tieši tā viena vissvarīgākā un pēc kādiem kritērijiem!? Tāpēc es izvirzīšu 2 alternatīvas.

11.a: Oskara Vailda De Profundis un Pjēra Ulova Enkvista Grāmata par Mariju un Blānšu.
Stāsts: Man nav iemesla teikt, ka šīs grāmatas būtu īpaši labas. Patiesību sakot, De Profundis es pat neesmu pabeigusi. Vienkārši iegadījās tā, ka šīs grāmatas man gadījās pa rokai īstajā dzīves brīdī (bet dažādos laikos, ne abas reizē) un katra savā veidā palīdzēja justies labāk.
11.b: Staņislava Lema Balss no Debesīm.
Stāsts: Lems ir dižens rakstnieks, kas spēj mani neizmērojami sajūsmināt un sasodīti kaitināt pārmaiņus: apburošas idejas, kas spēj uzrunāt to īpašo sapņotāju manī un ļaut justies viņam gan saprastam, gan aizrautam… un garlaicīgs, paladzīgs rakstīšanas stils, kura dēļ grāmata būtu jāpamet pirmajā trešdaļā. Bet grāmatu nevar pamest, jo idejas!!!! Bāc.

Ir ļoti grūti izskaidrot, kāpēc šajā sarakstā nav daudzu fundamentālu grāmatu, kuras es esmu lasījusi un mīlējusi, piemēram, Vinnija Pūka, jo tā ir patiesi burvīga grāmata. Tāpat es nemāku labi izskaidrot, kāpēc ārpus saraksta ir palikusi viena no Tuves Jansones muminu grāmatām – tā, kurā es iemācījos burvīgo vārdu “tingeltangelis”. Tāpat, lai vienkāršotu dzīvi (nošmauktos) es neizskatīju iekļaušanai tās grāmatas, kuras man ir lasītas priekšā bērnībā, kad vēl lasīt nepratu. Tas, ka es neatceros vairs diez kā labi, kas bija, piemēram, Staburaga bērnos, vēl nenozīmē, ka šī grāmata mani nav ietekmējusi.

Liekas, ka cilvēki, kurus vislabprātāk uzaicinātu uzrakstīt es, blogus neraksta, tad atstāšu savu uzaicinājumu atvērtu visiem, kas gaida grūdienu, kas iedrošinātu uzrakstīt. Dari to!😉


Responses

  1. Es smējos pie 8. Tur, kur bija paredzēts😀


Vēlies kaut ko piebilst?

Kategorijas

